lördag 5 september 2009

Babysim



När jag jobbade som stallelev på Södertörns Ryttarcenter under ett år efter gymnasiet så träffade jag två söta tjejer som var tvillingar. Vi umgicks mycket eftersom de hade ridning som tillval i skolan och praktiserade i "mitt"stall. De berättade ofta om när de var riktigt små och gjorde bus i vattnet. De hade gått på babysim som små bebisar. Jag tyckte att det där lät riktigt spännande. De var de första som jag träffat som gått på babysim - säkert några av de första som babysimmat i Sverige eftersom babysim kom hit på 70-talet.

När jag blev gravid var jag helt övertygad om att jag skulle prova på babysim när bebbe kom ut i världen, men jag var lite nervös för "dyket". Jag hade sett något tv-program där det såg så våldsamt ut när de tryckte ner babyn i vattnet... Men tillsammans med Jeroen bestämde vi i alla fall att vi skulle prova på att babysimma. Vi kunde ju låta bli dyket om vi inte tyckte att det var något bra... Att gå på babysim var nog ett av de bästa besluten vi fattat :) Hugo tycker att det är SÅÅÅ roligt, vi får en välkommen stund tillsammans där vi kan fokusera på bara Hugo och det är avkopplande. Hugos glädje i vattnet smittar av sig på oss. När det gäller dyket så har Hugo haft perioder när han absolut inte vill ha vatten över ansiktet och perioder där han tycker att det är jätteroligt och spännande att dyka. Det är bara att känna av och låta honom bestämma om han vill eller inte. Vill han bara simma en hel lektion, så får han simma. Inga bekymmer.

Just nu tycker Hugo att det är superkul att stå vid kanten och hoppa i vattnet där jag eller Jeroen tar emot honom. Han skall upp, i, upp, i, upp, i, upp och i igen :D

Här har jag hämtat lite information om babysim från http://www.babysim.com/:
Fördelar med att babysimma:
- barnet blir vattenvant
- de lär sig att hålla andan under vattnet och att därefter ta sig upp till ytan och till kanten och får därför inte panik om de av misstag skulle råka komma under vatten
- de får respekt för vattnet
- de lär sig vattensäkerhet
- föräldrarna blir trygga med sitt barn i vattnet eftersom de lär sig hur de skall hålla sitt barn och vet att barnet klarar sig även om det hamnar under vattenytan
- i vattnet kan man röra sig på ett sätt som inte går på land, man kan ta sig fram tidigare i vatten än på land

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online