lördag 12 september 2009

Mothugg

"HDR-fotografen" höll inte alls med mig i mitt inlägg om Handsprit och svininfluensan. Kul! Nu får jag en anledning att sätta mig in lite mer i virusens värld och jag kommer att dela med mig av mina kunskaper här på bloggen i ett (eller ev flera) inlägg tänkte jag. Något måste jag ju göra nu när J sitter och gör extrajobb på kvällarna ;)

Bara till att rota fram alla mina gamla cell- och mikrobiologiböcker. Jag älskar att få en anledning att lära mig mer. Jag säger varken att jag hade rätt eller fel i mitt inlägg, men jag skall ta reda på fakta!

"HDR-fotografen" nämnde också att handsprit inte biter på vinterkräksjukan. Och det håller jag absolut med om. Vinterkräksjukan orsakas nämligen av ett virus. Ett Calicivirus, närmare bestämt. Med den "magsjuka" som jag talade om i mitt ovan nämnda inlägg avsåg jag kräkningar och diaréer som orsakas av att bakterier som inte hör hemma i mag- och tarmkanalens normalflora. Bakterier som kan dödas m h a handsprit.

2 kommentarer:

  1. Var själv kritisk till hur sprit oskadliggör virus då jag vet att sprit på 70% dödar bakterier men inte när spriten är på 94% t.ex.Intressant att veta hur det funkar just i virusvägen.

    Aftonbladet är inte världens roligaste källa, men aftonbladets källa däremot som kommer med påståendet att handsprit och tvål är likvärda:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article5757419.ab

    Då tolkar jag det som att handsprit oskadliggör just "svininfluensanviruset" även om caliciviruset överlever.

    Även socialstyrelsen skriver om handspriten:

    http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2177

    Så någon effekt måste den ha på just "svininfluensaviruset". Nu när du sätter dig med böckerna eller om du kan det på rak arm är jag faktiskt intresserad av hur virus oskadliggörs av sprit. Kapslas de in, torkar den ut eller vad är det som sker.

    SvaraRadera
  2. Intelligenta mamman13 september 2009 kl. 11:52

    Jag är övertygad om att tvål inte "tar kål" på virus, men att tvättar man sina händer med tvål och vatten så sköljer man bort t ex lösa viruspartiklar. Använder man handsprit så sköljer man inte bort något, utan allt som satt på händerna från början sitter fortfarande kvar... Så det skall bli mycket intressant att ta reda på det här med sprit och virus.

    Det är många år sedan jag läste om virus, så mina kunskaper måste fräschas upp. Men om jag skall spekulera, så tror jag att om sprit skall oskadliggöra/döda ett virus så måste spriten på något sätt antingen förstöra den mycket tåliga kapseln som omger virusets DNA/RNA (vilket jag tycker verkar otroligt) eller förstöra den/de proteiner som gör att viruset kan binda till våra celler.

    Jag skall luska och återkommer om detta så snart jag kan :)

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online