tisdag 8 september 2009

Handsprit och svininfluensan

Men snälla! Hur kan det vara sådan hysteri efter handsprit? Handsprit dödar inte virus! Jag tror personligen att det är bättre att tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten om man är rädd att man fått virus på händerna av någon anledning. Men gör det inte för ofta! Huden är vårt första och främsta försvarsmekanism mot patogener som virus och bakterier. Tvättar vi händerna för ofta försvinner det skyddande fettet som finns ovanpå huden och därmed blir vi förmodligen mer mottagliga för virus. Skulle jag tro.

Däremot så dödar handsprit bakterier, så kanske, kanske blir vintern 09/10 den vinter då knappt några får magsjuka ;)

6 kommentarer:

  1. Underbart Laila!
    Äntligen ett vettigt uttalande från en männsika som begriper sig på vad virus är!! Jag håller helt med dig, detta hysteriska sprittvättande kan inte vara bra för vår hälsa. Nej jag (och därmed även Joel) grisar på som vanligt, tvättar bara händerna när vi ska laga mat.
    Har dessutom bestämt mig för att inte vaccinera mig (om jag inte hinner ändra mig innan det blir så dax)...

    SvaraRadera
  2. Grisa på Tess! Det gör vi hemma också. :)

    Av alla vänner jag frågat om vaccination är det bara en enda som bestämt sagt att h*n skall vaccinera sig! Mycket intressant!

    SvaraRadera
  3. Tack för info! Nu blev jag ju lite klokare. Visste inte att handsprit inte biter på virus. Men jag har INTE köpt handsprit och brukar aldrig använda det även om det alltid funnits på toaletterna här på sjukhuset. Utanför matsalen på sjukhuset finns det handsprit och det brukar jag förse mig med;-)när jag äter eller hämtar mat där, med tanke på vinterkräksjukan som brukar härja varje år.

    /Mamma Birna

    PS. Hur gör man om man inte vill besvara anonymt? DS

    SvaraRadera
  4. "Handsprit dödar inte virus!"
    Beror på om man anser att virus är liv, men jo, virus oskadliggörs av sprit. Inte alla men de flesta. Vinterkräksjukan står emot bättre och där är tvål och vatten ett bättre alternativ.
    Just "svininfluensan" är handsprit effektiv mot.


    Googla litet och du finner svaret.

    Angående huden tar den skada av både sprit och tvål. Sjukhuspersonal är den grupp som är hårdast utsatt för handeksem mm just p.g.a. detta. Jag har fått den uppfattningen när jag sökt att handsprit ska vara skonsammare mot huden än tvål, just p.g.a. dess återfuktande egenskaper. Speciellt apotekets handsprit.

    För övrigt tycker jag det är en hysteri kring hela svininfluensan och använder inte handsprit själv.

    SvaraRadera
  5. Intelligenta mamman12 september 2009 kl. 19:04

    Mamma! Prova att ändra profil under "kommentera som:" till namn/webadress. Där borde du kunna skriva in ditt namn och skippa att skriva in någon webadress???

    SvaraRadera
  6. Hej intelligent mamma!
    Det finns två sorters virus, höljeviurs och nakna virus. Influensa viruset har ett så kallat lipidhölje runt sig som består av fett, viruset kan inte leva utan höljet och alkoholen löser upp fettet i höljet och viruset torkar ut. Vinterkräksjukan(caliciviruset) är ett naket virus och behöver inget skyddande hölje för att överleva, därför fungerar inte alkohol på detta, tvätta händerna med tvål och vatten och använd klorin till toaletterna för att få bort viruset om någon kräkts. /Läs på innan, bara ett tips.

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online