onsdag 16 september 2009

Lapptest

I måndags morse var jag och Hugo på sjukhuset för att inleda ett lapptest. Det här testet innebär att man sätter en klisterlapp som man förbehandlat med allergenen (mjölk i Hugos fall) och en referens (cellulosa) direkt på huden mellan skulderbladen. Lappen får sitta på i två dygn och efter tre dygn kan man läsa av.

Imorse tog jag av lappen och då var hela området under lappen lite svagt rosa. Ungefär som när man drar av en plåster som suttit tight och länge. Nu på eftermiddagen kunde man se en röd ring (drygt en halv cm i omkrets) med små "bubblor" i. Jag skulle vilja likna den här ringen vid ringorm, även om jag aldrig sett hur ringorm på människor ser ut... Jag hoppas att det här röda finns kvar imorgon, för då skall vi in till sjukhuset igen och läsa av.

Det skulle vara så skönt att verkligen få det bekräftat att Hugo HAR mjölkallergi. Ibland tvivlar jag nämligen på mig själv och min förmåga att läsa av Hugo. Jag undrar om jag bara hittar på eftersom Hugo inte har reagerat på pricktesten innan och att han har ganska diffusa symtom som dessutom kan komma 2-3 dagar efter att han fått mjölk i sig... Men det verkar ju ändå som att han faktiskt är allergisk mot mjölk med tanke på den röda ringen. "Klapp på axeln till mig". Skönt, samtidigt som det är trist att behöva fortsätta en mjölkfri diet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online