söndag 13 september 2009

Handsprit och virus

Nu har jag luskat lite snabbt om olika typer av virus. Jag vill börja med att berätta om hur virus är uppbyggda.

En viruspartikel innehåller genetiskt material (RNA eller DNA) som skyddas av ett omgivande proteinskal som kallas kapsid eller kapsel.

Vissa viruspartiklar har även ett yttre lipidhölje som omsluter kapseln i samband med att viruspartiklarna "spottas ut" från värdcellen. Lipidhöljet är delvis en del av värdcellen och det består av lipider (fett), kolhydrater och glykoproteiner. Glykoproteinerna som sticker ut från lipidhöljet fungerar lite som en nyckel i ett nyckelhål: De känns igen och binder in till speciella receptorer på värdcellen. Därefter smälter membranen på viruset och värdcellen samman och viruskapseln tränger in i cellen.
Virus som har det här lipidhöljet är inte lika tåliga som de virus som saknar höljet (sk nakna virus). De kan med andra ord motverkas mha handsprit. Det spriten gör är att det förstör lipidhöjet så att viruspartikeln inte kan ta sig in i en ny värdcell. Influensavirus hör till den typ av virus som har ett lipidhölje och därför fungerar faktiskt handsprit som bekämpningsmedel!

Jag vill dock vidhålla att tvål och vatten är ett bättre (eller åtminstone ett lika bra) alternativ. Tvål fungerar ju på liknande sätt: tvål binder upp lipider och kan därför förstöra lipidhöljet på dessa virus. Och sedan sköljer man bort viruspartiklar med vatten, medan med handsprit sitter skiten kvar på händerna...

De nakna virusen är alltså tåligare än höljevirusen och på dem biter inte handprit (t ex viruset som orsakar vinterkräksjukan).

3 kommentarer:

  1. En fråga då om de nakna virusen och tvål. På vilket sätt fungerar det bortsett från att skölja bort?

    SvaraRadera
  2. Jag har hört att virus inte går att tvätta bort på samma sätt som bakterier. Att de liksom inte skulle dö av alcogel för att de är en helt annan livsform än bakterier. Men nu klarnade det när jag läste ditt inlägg. Tack!

    SvaraRadera
  3. Intelligenta mamman16 september 2009 kl. 19:31

    Jag tror inte att tvål biter på nakna virus överhuvudtaget...
    Det slog mig förresten precis att mina labkamrater tvättade av dörrhandtag o dyl med isopropanol när en snubbe som hade ett magsjukt barn hade varit inne på vårt lab. Vet de något som inte jag vet? Måste kollas upp!

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online