onsdag 13 oktober 2010

Vad hände?

Oliver har varit orolig på kvällarna i en vecka nu. Mellan kl 16-17 har det börjat. Han har varit trött, men inte riktigt sovit ordentligt. Han har sovit och ammat, sovit och ammat, sovit och ammat. Hela kvällarna, hela nätterna. Inte velat somna i sängen. Vaknat när jag lagt ner honom, somnat om med tutte i munnen. Vaknat när jag gått ut ur rummet. Somnat igen efter lite tuttis. Vaknat... Ja, ni hajar.

Ikväll somnade Oliver i BabyBjörn kl 20. En kvart senare lade jag ner honom i sängen. Brydde mig inte om att vara särskilt försiktig eftersom "han ändå kommer vakna". Snacka om att jag blev förvånad när han bara sov vidare med armarna avslappnat uppsträckta över huvudet!!! Jag knäppte av mig BB och hör då ett ljud från Oliver och tänkte att "nu vaknade han nog". Tittar på honom och inser att det var ett riktigt Oliverskratt som levererades i sömnen. Sötis!

Jag var lite inställd på att det skulle vara sådär oroligt i ett par månader framöver... Vi får se om det här håller i sig hela kvällen, hela natten, resten av veckan? Funderar på om det är pga att vi provade mjölk i 3 dagar för en vecka sedan som han varit orolig? Han har kräkts mycket, sovit extremt dåligt för att vara Oliver, inte velat vara själv, haft prickar på kroppen (inte nässelutslag utan små små prickar över hela framsidan av överkroppen, halsen, nacken, bakom öronen, i början även runt munnen när han provat att äta gröt innehållande mjölkprodukter). Skall genast sätta mig och googla utslag vid födoämnesallergi!

Edit: OK, jag skall inte ens kommentera vad jag tycker om vår BVC-sköterska!!! Oliver hade de där små utslagen sist vi var hos henne (vi var egentligen där med Hugo, men jag frågade henne särskilt om Olivers utslag) och då tyckte hon att det inte borde vara tecken på mjölkallergi (trots att jag sa att han även blir lös i magen, alltså bajsar oftare, och allmänt orolig och gnällig och sover dåligt). Tog mig 3 minuter att hitta på internet att de här utslagen är typiska för barn med mjölkallergi! Jag är så glad att jag inte lyssnar på de som borde veta bättre, utan använder mitt sunda förnuft och går försiktigt fram! Vi vet ju fortfarande inte om det ÄR allergi förstås, men det här är mer än nog för att vi skall få tid hos allergicentrum snarast! Eftersom symtomen är ganska diffusa vågar jag inte äta mjölkprodukter, men om det inte skulle vara mjölkallergi är det ofantligt dumt att undvika alla nyttigheter som finns däri.

När Hugo var bebis och skrek som en tok på kvällarna i månad efter månad så sa hon att "det är inte alls säkert att det är kolik". Vi bytte sköterska. Nu har vi fått tillbaka henne, men tack och lov har jag redan erfarenheten med mjölkallergi.

Och Oliver sover fortfarande! 45 minuter efter att jag lagt ner honom! Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online