torsdag 29 oktober 2009

This is it!

Igår kväll var jag och såg "Michael Jackson's This is it" på bio. Jag säger varken bu eller bä om filmen. Inget nytt direkt om man säger så. Men lite häftigt att se hur OTROLIGT duktig den karln var när han improviserade på scen! Han säger ett par gånger att han måste hålla tillbaka på sången för att spara på rösten. Man kunde också se att han höll tillbaka rejält på dansen. Hans kropp var förmodligen väldigt sliten. Inte undra på det. 50 bast! Jag skulle inte tro mina ögon om min t ex min mamma ställde sig på en scen och utförde de danskonststycken som Michael Jackson lyckats prestera under sitt liv som artist... ;)

På grund av att han höll tillbaka så mycket på dansen i filmen så fick jag inte den där riktiga "ryskänslan" som jag får när jag ser liveframträdanden från Michales storhetstid. Tyvärr. Man ser några glimtar (förmodligen från de senare repetitionerna) där han använder sin kropp mer och det är underbart att se!

Under filmen tänkte jag mycket på hur sliten The King of Pop måste ha varit den här sista tiden han var i livet. Både fysiskt och psykiskt. Och jag påstår inte alls att det skulle bero på att konsertarrangören drev på Michael för hårt som några fans gått ut med. Nej, jag tror att sanningen är att Michaels kropp länge varit utarbetad. Han tog starka smärtlindrande preparat redan i början av 90-talet och har enligt tidningar sagt till Lisa-Marie Presley att "jag kommer att sluta så som din far gjode" under tiden de var gifta. Jag tror att han själv trodde att han skulle gå bort tidigare än han gjorde faktiskt!

Mentalt måste han ha lidit något fruktansvärt! Tänk att sedan 10 års ålder ha blivit förföljd av skrikande tonårstjejer överallt i världen. Ständigt påpassad. Fans som rycker i kläder och hår så fort de får chansen. Tänk att ha blivit förföljd och hånad av pressen i decennier. Lägg därtill att den här personen var otroligt känslig som individ och inget hellre ville än att få vara ifred. Tänk att behöva ägna timmar åt en förklädnad bara för att kunna gå ut och ta en nypa frisk luft utan att bli påhoppad och förföljd. Fruktansvärt!!! Jag kan absolut förstå hur mycket han måste ha lidit. Ångest!

Jag tänkte också mycket på vilka bra peruker Michael måste ha haft. Obduktionsrapporten säger att Michael var mycket sliten kroppsligt och att han var (mer eller mindre?) skallig. Skalligheten är väl i ärlighetens namn inte så konstig!?!?!? Kom ihåg att han var 50 år! Och skulle inte det räcka som ursäkt så var han med om en brandolycka i början av 90-talet (vid en inspelning till Pepsi-reklam) då bland annat hans hår fattade eld. Och sedan är det också möjligt att alla mediciner (droger om ni så vill) påskyndat håravfallet (?).

Michael gjorde ett bra jobb för att behålla sin image. Och ärligt talat, jag skulle inte vilja se några bilder på den verkliga, magra och skalliga Michael Jackson. Nej, jag ser hellre att pop-ikonen lever vidare så som världen ser honom nu. Låt hans talang, dans och musik leva vidare! Michael levde för musiken och jag tycker att vi alla skall lämna honom ifred nu efter hans död och minnas det positiva han gjort för omvärlden!

1 kommentar:

  1. Min kära dotter! Du hade säkert blivit förvånad över vad jag hade kunnat prestera om jag varit 7 år yngre än jag är idag (för då hade jag varit lika gammal som MJ när han dog) och tränat lika mycket som jag antar MJ har tränat på sin dans genom åren - jag är ju ganska vig!!! ;-) Jag har ju inte hållit på med droger (annat än en lite vin förstås, i alla fall de senaste 10-15 åren!!), så jag hade kanske brädat MJ! Vem vet? :-)
    /Mamma

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online