torsdag 22 oktober 2009

Vaccineringen är igång!

Förra veckan startade vaccineringen av Sveriges befolkning. Barn i riskgrupper och sjukvårdspersonal har vaccinerats förra veckan och den här veckan. Schemat för följande grupper ser ut så här (inom Landstinget i Östergötland):

vecka 44-46: Vuxna i riskgrupper samt gravida
vecka 47-48: Barn 3-6 år via BVC
vecka 47-49: Skolbarn
vecka 48 och framåt: Allmänhet

Samtidigt som massvaccineringen startat så har rapporter om biverkningar strömmat in till Läkemedelsverket. Jag tog precis en snabb titt på deras bankett som man skall fylla i ser ut. En ruta som man kunde kryssa i rapporten handlade om missbildningar! Jag blev genast mer tveksam till att vaccinera mig!

Jag tillhör ju en riskgrupp eftersom jag är gravid, men jag vet ändå inte om jag vill vaccinera mig eftersom biverkningarna är så okända. Det enda som jag ser som positivt med en ev vaccination är att bebisen förmodligen är skyddad mot svininfluensa under sina 6 första levnadsmånader, vilket är otroligt bra, för man vill INTE ha en bebis som blir supersjuk. Positivt är också att jag själv blir skyddad under tiden då jag är höggravid och mina lungor inte kan jobba på lika bra som normalt.

MEN, i övrigt är jag alltså skeptisk. Tänk om något skulle hända fostret p g a vaccineringen! Det skulle vara hemskt!

Jag talade om för min barnmorska att jag inte var helt övertygad om att vaccinera mig. Hon är kanon och kommer vanligen med bra svar. Men när det gällde vaccination mot svininfluensa lät hon mest som en robot som rapade upp rekommendationerna ang gravida och vaccination mot svininfluensa. "Fördelarna överväger riskerna" går dessa rekommendationer ut på. Men vilka är riskerna då??? Tydligen inte helt klart eftersom Läkemedelsverket nu uppmanar alla som får ovanliga biverkningar att rapportera dessa till dem...

OBS! Blanketten där man skall kryssa i och beskriva sina biverkningar är en allmän blankett för samtliga läkemedel.

1 kommentar:

  1. hahaha fyller du också år 27 oktober?!?! :) Coolt ;) GRATTIS i efterskott då ;) Jag hatar dock att fylla år...jag får aldrig några paket så jag blir som ett bittert litet barn som blivit bortglömt...BUHU! :( Fått massa mat i år iaf..haha ;)

    Hade du en bra dag?! :D

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online