torsdag 12 november 2009

1a vs 2a graviditeten


modell: Anngelica
foto: jag

unique frågade mig i ett tidigare inlägg om det var någon skillnad på att vara gravid första och andra gången... Jag har funderat lite kring detta. Naturligtvis är det väldigt individuellt hur man känner första och andra gången man blir gravid. Jag kan bara svara för mig själv. Men överlag brukar det ju vara så att man har mycket mindre tid för sig själv andra gången man är gravid. Då har man redan en liten som kräver uppmärksamhet, ofta både dag och natt. Man har mindre tid till vila och eftertanke. Dessutom har man erfarenhet av både förlossning (ibland positivt, ibland negativt) och att komma hem med ett litet knytte (alltid positivt - hehehe).

För mig så är själva känslan av att vara gravid samma. Jag har känt sparkar i samma vecka (första lilla kicken vid 14/15e veckan och riktiga sparkar i 17e veckan), har gått upp i vikt tidigt i graviditeten, har samma humörsvängningar, har lite småångest över både vikt och större byst osv. Nyfikenheten och förväntat på den nya bebisen är lika stor som första gången.

Det som är olika är att jag första gången fick hemska känningar av foglossning redan i v 12 och blev i princip sängliggande ett par veckor, vilket jag har sluppit den här gången. Det där gick dock över sedan och hade bara "normala" foglossningskänningar i slutet av graviditeten. I 2a graviditeten har jag dock mått fruktansvärt illa under 7-8 veckor samt haft extrem huvudvärk i 4 veckor. Det är inget som jag hade under 1a graviditeten.

Så jag antar att precis som att olika personer kan känna olika så kan man själv få väldigt olika graviditeter :)

1 kommentar:

  1. Åh, tack för ett riktigt bra svar. Det är ju såklart olika från person till person, men alltid kul att höra hur andra har det =)

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online