måndag 9 november 2009

Vecka 17

Jag är i v 17 av min graviditet nu. Snart halvvägs! Börjar bli spännande...

I v 17 är fostret ca 18 cm långt och väger 90-120 g. Könsorganen är utvecklade. Skelettet består mest av brosk och barnet saknar nästan helt underhudsfett. Ögonlocken täcker nu hela ögonen, men de öppnas inte förrän i v 26. Hjärnans utveckling är intensiv nu och den skyddas av löst sammansatta skallben.
Ur: Graviditet, förlossning och den nya familjen

Jag kände en spark från bebbe redan i v 14/15, men häromkvällen fick jag smaka på en riktig trumvirvel precis när jag lagt mig i sängen för att sova. Låg länge och försökte få lite fler livstecken, men det försvann helt efter ca 2 min. Hoppas det blir lite sparkar ikväll igen. Det är lite mysigt nu innan det blir trångt i magen och det nästan gör ont när bebis rör på sig. Jag får passa på att njuta innan dess ;)

2 kommentarer:

  1. Känns det annorlunde att vara gravid med bebis nr 2?

    SvaraRadera
  2. Bra fråga! Jag började fundera så mycket över detta att jag bestämde mig för att skriva ett separat inlägg. Kommer inom någon av de närmsta dagarna :)

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online