fredag 3 december 2010

En mardröm fast på riktigt...

Oliver skrämde mig natten till idag! Jag vaknade ca kl 03 av han det låter som att han kippar efter andan. Jag tror att han började gråta häftigt för att sedan bli tyst och stel i hela kroppen. Jag minns inte riktigt hur det gick till egentligen för jag var så nyvaken. Jag lyfte upp honom i mina armar för att trösta eftersom han grät förtvivlat samtidigt som det lät som att han försökte få luft. Hela underkroppen var stel och även ena armen. Jag försökte vakna till ordentligt för att förstå vad som hände. Jag tror att jag försökte hålla honom nära men hela hans kropp böjde sig bakåt, från mig.

Oliver är mycket trög i magen och brukar spänna sina ben när han bajsar. Jag försöker alltid hjälpa honom genom att få honom att böja benen och slappna av. Jag försökte även denna gången, men det kändes så annorlunda. Iofs brukar han få ligga på sängen när jag böjer hans ben och den här gången höll jag honom i famnen. Jag klev upp och ut i hallen. Började väl vakna till lite mer. Kände att även ena armen var stel medan andra armen viftade omkring. Jag hann tänka att "Nu har han ett krampanfall pga någon hemsk sjukdom, eller så blir han förlamad nu mitt i all vår otur". Sedan började han krysta igen och jag tänkte att jag lägger honom på skötbordet för att hjälpa honom. Plockade av strumpbyxorna som han hade på sig. Tittade i blöjan och såg en korv som var halvvägs ute. Blev lugnad av detta, tog av blöjan och hjälpte honom ut med det sista. Sedan slappnade den lilla kroppen av och så gjorde även jag.

Nu börjar jag dock tänka... Det där kippandet efter luft och stelheten i nästan hela kroppen. Så brukar det ju inte bli när han skall bajsa! Så var stelheten och andningen ett "symtom" på förstoppning som släppte när bajsen kom ut, eller bajsade han på sig som följd av ett krampanfall??? Shit! Jag vågar inte tänka mer! Jag har ju inte riktigt klart för mig vad som egentligen hände där på natten!

Imorse fick Oliver i alla fall sin första dos av Lactulos som skall hjälpa vid förstoppning. Jag får intala mig att det var just förstoppning (men konstigt sätt att vakna på - kippa efter andan och vara helt stel i kroppen! - eller hade han legat vaken ett tag - nej vad jag minns så när jag slog upp ögonen så låg han fortfarande och blundade medan han försökte få luft). Och var det förstoppning så hoppas jag att Lactulos skall råda bot på detta så att vi aldrig mer behöver vara med om en stel panikslagen Oliver. Jag skall naturligtvis prata med BVC om detta. Typiskt att det är lördag imorgon så att jag får tänka på det hela helgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online