torsdag 27 augusti 2009

Pisslab

Jag är så ARG idag! Det som fick bägaren att rinna över var när jag talade om för mina två labkamrater vad jag tyckte om alla som sprang omkring med sina labhandskar på sig på lab och öppnar dörrar, skåp, lådor o dyl med sina handskar på sig.... Och de förstod inte alls vad jag menade.

Labhandskar har man på sig för att skydda sig mot bakterier eller kemikalier som är cancerogena eller på annat sätt hälsovådliga. Min uppfattning är att man har handskarna på sig när man labbar med dessa ämnen, SEDAN TAR MAN AV SIG DEM!!! Har man handskar på sig kanske man inte märker att man spiller något på händerna. Och går man sedan runt och tar i saker med handskarna på sig så för man över detta ämne till allt man tar i. Många enzymer som vi har på lab krävs i mycket liten mängd för att t ex klippa sönder saker i våra provrör - och exakt samma saker händer i våra celler!!! De flesta ämnen kan ta sig in i vårt blodsystem och transporteras till andra ställen i kroppen där de påbörjar en långsam (eller snabb) förstörelseprocess. Kan leda till t ex cancer.

Detta med cancer påpekade jag också. Vi vet flera som drabbats av cancer och för inte så länge sedan dog en medarbetare i cancer. Inte för att det betyder att slarv på lab orsakat att dessa personer blivit sjuka, men jag tycker i alla fall att vi alla borde tänka lite mer på hur vi arbetar. Vi utsätts ju trots allt för denna miljö VARJE DAG. Svaret jag fick var ett ryck på axlarna och att "vi har ju valt att jobba med det här".

Så lösningen på denna handsktvist blev att jag får springa omkring med handskar på mig för jämnan jag också. Men det håller inte. För skall jag in i labskåpet och hämta ut lite vanlig, ofarlig natriumklorid (salt) så har jag inte på mig några handskar. Ändå kanske det sitter något litet korn DNase där på handtaget och letar sig in i min blodbana.

Fy 17!

PS Måste tillägga att det här är snubbarna som springer omkring och nojjar sig för lite förkylningsvirus och kräksjuka och tvättar handtag på lab när någon som varit i kontakt med någon sjuk varit där. Vilken dubbelmoral! (Jag tycker inte illa om mina kära labkamrater, men ibland önskar man att de tänkte till lite...) DS

1 kommentar:

  1. Håller med dig, handskar ska bara anv när de verkligen behövs. Själv hittade jag en hög med 8 labbrockar på en stol på lab, varför inte lägga den gamla i tvätten när man tar en ny? För svårt kanske... Grrrrr....

    Kram
    Louise

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online