lördag 20 februari 2010

Glutamat

Alla som sett "Du är vad du äter" vet vad Anna Skipper tycker om smakförstärkaren glutamat. Jag är beredd att hålla med henne. Jag misstänker nämligen att Hugo får kraftig diarré av glutamat. Någonstans har jag sett att glutamat kan innehålla mjölk. Jag vet inte om detta är sant, eller om Hugos känsliga mage reagerar på glutamat ändå?

När vi fick reda på att Hugo var allergisk mot soja också, så började jag med en ny maträtt här hemma. Grillad kyckling med sås (baserad på havremjölk) och potatis. Varje gång har Hugo fått diarré dagen efter! Naturligtvis tänkte jag först att det var havren han reagerade på eftersom han fick en svag reaktion på lapptestet, men det kan bara inte stämma. Hugo vräker nämligen i sig Oatley's vaniljsås utan att få den minsta reaktion. Så havren ligger långt ner på misstankelistan igen.

Jag kryddar dock kycklingen med Allroundkrydda som både innehåller "andra kryddor" (varning för mjölk!) och smakförstärkare E621 (glutamat). Hugo äter inget skinn, men lite av kryddorna hamnar i såsen eftersom jag använder "spadet" från kycklingen till såsen och däri har det fallit lite kryddor.

Nu väntar vi på att magen skall bli normal igen. Sedan gör jag kyckling igen, men byter ut Allroundkryddan mot bara salt. Så får vi se. Ingen reaktion = Jippie! Det var kryddorna. Reaktion = F*N! Dags att prova att även utesluta havre ur kosten.

Har nu slängt Allroundkryddan, Chili grillkrydda och Citronpeppar eftersom dessa kryddblandningar innehåller glutamat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online