måndag 18 januari 2010

Jag är en dålig förälder

I höstas skickade jag in en matdagbok till en barndietist för att se om Hugo får i sig den näring han behöver eftersom alla mjölkprodukter är uteslutna ur hans kost. Inte förrän idag fick jag svar (efter att ha mailat och undrat varför vi inte fått svar) och det var väl inte en dag försent... Så här lät nämligen svaret:

"Hej!
.......

Näringsberäkning visar ett intag på 98% kalorier, där protein och kolhydrater ligger bra med fettet ligger endast på 65% av behovet. D-vitamin ligger lågt, endast 36% så sluta inte med D-dropparna så länge Hugo inte dricker mjölk. Kalcium ligger lite lågt, men han får väl kalktabletter? och till sist ligger fiber lite lågt men det bryr vi oss inte om just nu. Det kan ju påverka magen negativt om du ökar på fiberintaget.
Kan du öka på fettintaget något vore det bra, tillsätt gärna en tsk flytande margarin eller olja på maten.
Hoppas att magen blir bättre när ni nu tar bort soja också
.
....."

Så med andra ord har jag svultit min son på kalcium, D-vitamin och fett! Fettet har vi faktiskt ökat på självmant genom att hälla olja över kokt pasta när vi ätit det, men det behövs nog mer fett. Kalcium är nog lite bättre också eftersom han har börjat dricka en havredryck som är kalciumberikad samt att vi använder den drycken i sås någon gång ibland. Men vi måste öka på mer!!! Särskilt nu när han växer så att det knakar. Han äter stora vuxenportioner... Säkert för att hans kropp känner att den saknar något, stackarn!

1 kommentar:

  1. Det där med mat är en riktig djungel. Inte så lätt att hålla koll. Jag hade en liten tanke på att sluta äta kött och låta även Vicki bli veggo. Sedan läste jag om allt jag måste ge henne istället och gav upp. Det är lättare att äta en gris liksom =)

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online