måndag 4 maj 2009

Jag och Nobelpriset

På 90-talet var det mycket hett och inne att forska på chaperoner. 2001 hoppade jag på tåget. Då visste man ganska mycket om vissa av dessa stora proteinkomplex, men mycket finns fortfarande kvar att utforska. Nu ryktas det att en av våra "konkurenter" (inte för att jag förstår hur man kan ha konkurrenter inom forskarvärlden - är vi inte allihop ute efter att få fram sanningen?) kommer att nomineras till Nobelpriset för sin forskning inom området. Så förutsatt att dessa gubbar inte får priset så är det här det närmaste jag någonsin kommer att komma den ädla medaljen som delas ut ur konungens hand.

När Hugo sover på dagarna sitter jag och sammanfattar mina resultat från när jag jobbade i vintras. De skall få plats i en vetenskaplig artikel som eventuellt rör om lite i grytan. Vi visar nämligen att allt kanske inte fungerar så som våra nobla med-/motforskare föreslagit. Otroligt kul! Jag kan ju inte direkt gå in på våra resultat, men jag kommer med all säkerhet skriva mer om detta när vi blivit accepterade i en tidskrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online