torsdag 4 juni 2009

Inskolningen - Dag 4

Elake pojken var igång idag igen... Mitt framför ögonen på mig så tog han en stor spade med sand och hällde innanför jackan på en annan pojke. Sedan försvann han fort. Jag fick ta av jackan på pojken för att få bort all sand. Lite sand hade t o m runnit innanför tröjan. Sedan kom elake pojken tillbaka och skulle göra samma sak igen innan jag ens hunnit ta på honom jackan igen. Men då röt jag ifrån. Rejält! Såg inte vart han tog vägen precis då för jag var upptagen med att ta hand om stackarn som fått sand på sig. Men sedan såg jag att han fick en tillsägelse av fröken.

Vad gör man med sådana där bråkstakar egentligen? De får ju inte hålla på, men de verkar inte ta åt sig av det man säger till dem. Och efter flera tillfällen så kan jag tänka mig att man tröttnar och bara tänker "Åh, vad han är jobbig jämnt" och så får de en stämpel. Med den stämpeln får de sedan svårt att komma tillbaka och bli snälla igen tror jag. Elaka pojken har i alla fall fått en stämpel av sina kamrater redan. Han är 3 år! Kan inte låta bli att undra vad som händer med honom i framtiden om inte vuxna tar tag i det där...

Hugo skrattade imorse när jag sa att vi skulle gå till dagis. Han flörtade med dagispersonalen och vid mellanmålet kidnappade Jane honom och Pernilla tog Elsie (en tjej som också skolas in nu) och så fick vi föräldrar sitta kvar i sandlådan. Haha! Sedan blev vi hemskickade en timme medan våra barn togs om hand av helt främmande människor.

Hugo hade blivit ledsen efter en stund och började frysa, så de gick in. Jag hade lagt Ninen på hans hylla och det hade han tydligen blivit jätteglad över :) Trollungen! Han ville sitta i knät på Jane hela tiden medan de lekte och när jag kom stod han bredvid henne, men höll hårt i hennes arm/hand :) Snutteplutt!

Han är sådär. Vill ha mycket närhet och trygghet. Han är försiktig och ger sig inte på saker förrän han är säker på att han kan. Så när han väl lär känna omgivningarna och människorna på dagis då kommer han släppa taget om fröken och springa omkring själv. Det vet jag :)

Vi gick hem och åt lunch. Hugo somnade vid bordet. Han sov sittandes trots att jag försökte prata med honom för att han skulle hålla sig vaken tills jag hade torkat av honom och tagit av haklappen. Då började jag skratta :D Jag skrattade i en halvminut innan han reagerade på det och öppnade ögonen och flinade stort även han. Sedan somnade han såklart igen i min famn så fort jag lyft upp honom.

En hård dag på dagis idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online