torsdag 4 juni 2009

Jämställdhet?


(Bilden ovan tog jag ute i trädgården en dag med Hugo hängandes i avtryckararmen. Blev inte många bilder med något i fokus kan jag säga. Rekommenderar INTE att fota makro med en kramig liten kille i närheten ;) Färgerna lade jag på som en test igår kväll när jag och Angelica spånade lite på nya sessioner. Var inte meningen att just denna bilden skulle få sådana här knasfärger, men jag tyckte att det var lite kul.)

Ibland känns det som om det här med kampen om jämställdhet slår fel. Jag har mycket som jag vill prata av mig om i den här frågan, men idag blir det några tankar om omgivningens förväntningar på vad en ung kvinna skall klara av.

Den äldre generationen förväntar sig att kvinnor skall: laga mat, ta hand om barnen, handla, tvätta, diska, stryka, städa, vattna blommor, hålla hemmet lagom piffigt och servera gäster när de kommer. Av tradition antar jag.

Den yngre generationen förväntar sig att kvinnor skall: göra karriär, ha ett heltidsarbete, tänka på sitt utseende, ha snygga kläder, vara vältränad och smal, ha ett tidskrävande fritidsintresse och ta hand om hem och hushåll till 70%.

Många unga kvinnor vill vara alla till lags. Men det går inte ihop om man skall vara alla andra (äldre och yngre) till lags. Det GÅR bara inte. De flesta försöker nog, men glömmer bort sig själva någonstans. Istället blir de stressade och mår dåligt och känner att de inte duger.

2 kommentarer:

  1. Håller med. Jag har slutat bry mig om sådant. Jag gör det jag tycker är kul, vilket är det traditionella sakerna - jag vill ha hundra ungar att pyssla om. Och då får man genast höra att man är bakåtsträvare, hjärntvättad osv. Världen vore nog betydligt mer jämställd om folk kunde sköta sin egna buisness och låta andra leva som de vill.

    SvaraRadera
  2. Heja Sandra! :D
    Jag kommer att skriva mer om det här... Och hylla alla som vågar gå sin egen väg. För det är det som jämställdheten står för! Att alla skall samma rättigheter att göra precis det de vill.

    SvaraRadera

 

blogger templates | Make Money Online